Informácie k podaniu "Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním"
Od 1. januára 2025 sa Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním (ďalej len „Ohlásenie“) budú podávať výlučne elektronicky priamo do informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ISOH“). Rozsah vykazovaných údajov sa nemení, údaje sa vykazujú v zmysle vyhlášky č. 366/2015 Z. z.
Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi – manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv.
Ohlásenia sa budú podávať v období prvých dvoch mesiacov roka: od 1. januára do 28. februára. Výnimka pre ohlásenia za rok 2024: ohlásenia za rok 2024 zaslané najneskôr do 31. marca 2025 sa považujú za odoslané v súlade s vyhláškou č. 366/2015 Z. z.
Pripravili sme pre Vás sériu krátkych návodov s cieľom stručne popísať postupy pri podávaní týchto ohlásení. Zavedením tejto jednoduchej formy elektronického výkazu prechádzame na ekologické bezpapierové vykazovanie, zároveň vypíname starý a dlhodobo technicky ani vecne nepodporovaný informačný systém RISO. Zároveň sa snažíme minimalizovať nárazové manuálne činnosti a s tým súvisiacu chybovosť spojenú s prepisovaním údajov z papierových výkazov do informačného systému, ktorými doteraz boli zaťažené príslušné okresné úrady. Sme si vedomí nedokonalostí súčasného riešenia, no veríme, že toto riešenie bude prínosom pre všetky zainteresované strany. Za drobné nedostatky sa vopred ospravedlňujeme. Ďakujeme za pochopenie.
Postup podania ohlásenia
- Prihlásenie sa na portál ISOH
Prvým krokom pre vstup do informačného systému, resp. na portál ISOH (portál informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky) je elektronické overenie totožnosti osoby podávajúcej ohlásenie. Nie je potrebná registrácia do informačného systému. Totožnosť sa overuje prostredníctvom internetovej stránky Slovensko.sk. V internetovom prehliadači je treba prejsť na uvedenú stránku a podľa pokynov sa identifikovať. K prihláseniu a identifikácií osoby je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom. Následne sa zo stránky cez voľbu „Podanie ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním“ prekliknete na portál ISOH s možnosťou podávania ohlásení.
- Podanie ohlásenia
Ohlásenie je možné podať dvomi spôsobmi - manuálne alebo čiastočne automatizovane. Manuálny spôsob je určený najmä pre drobných producentov odpadov, ktorí pre svoju podnikateľskú činnosť nevyužívajú informačné systémy na evidenciu odpadov. Čiastočne automatizovaný spôsob podávania výkazov je určený pre osoby, ktoré pre svoju podnikateľskú činnosť majú zriadené informačné systémy z ktorých dokážu vygenerovať elektronické súbory s predpísanou štruktúrou dát a takéto súbory dokážu cez portál priamo vkladať do ISOH. Štruktúra elektronického XML súboru:
- do 30.1.2025: OhlasenieOVznikuOdpaduANakladani_v2_1.xsd (verzia 2.1),
- od 31.1.2025: OhlasenieOVznikuOdpaduANakladani_v2_2.xsd (verzia 2.2).
Formulár Ohlásenia je implementovaný ako štandardný elektronický formulár tzv. eForm. Formulár pozostáva zo 6 sekcií:
1 – Identifikačné údaje
2 – Organizácia
3 – Prevádzkareň
4 – Opis zariadenia
5 – Opätovné použitie, recyklácia, zhodnocovanie
6 – Nakladanie s odpadom
2 – Organizácia
3 – Prevádzkareň
4 – Opis zariadenia
5 – Opätovné použitie, recyklácia, zhodnocovanie
6 – Nakladanie s odpadom
Tieto sekcie odpovedajú 6 častiam listinného ohlásenia a sú zobrazené nižšie na obrázkoch. Elektronický formulár je nastavený tak, že sa postupne vypĺňajú jednotlivé jeho časti. Každá časť sa vyplňuje samostatne. Medzi sekciami sa dá prechádzať plynule smerom dopredu a späť smerom dozadu (z prvej sekcie po poslednú a smerom späť od poslednej k prvej). Prechod do nasledujúcej sekcie je podmienený správnym vyplnením aktuálnej sekcie. Sú tu implementované jednoduché kontroly zamerané najmä na syntax (napr. správne formáty čísel). Vo formulári tieto sekcie vyzerajú nasledovne (najprv uvádzame listinnú formu ohlásenia a následne jej obraz v elektronickom formulári):
Informácie k vybraným položkám:
- Položka “Spôsob nakladania s odpadom” korešponduje s položkou č. 7 Kód (z listinného formulára). Môže byť rozdelená do dvoch položiek (týka sa kódov R a D) . Vyplňuje sa podľa číselníkových hodnôt nasledovne:
Kód nakladania Z - Zhromažďovanie odpadov je dočasné uloženie odpadov pred ďalším nakladaním s ním DO - Odovzdanie odpadu na využitie v domácnosti V - Zber OO - Prijatie/Odovzdanie obchodníkovi OS - Prijatie/Odovzdanie sprostredkovateľovi SVZ - Dočasné uloženie výkopovej zeminy PS - Dočasné uloženie odpadu v prekládkovej stanici komunálneho odpadu R - Zhodnotenie Zhodnocovanie odpadov:
R1 - Využitie najmä ako palivo alebo na získavanie energie iným spôsobom.
R2 - Spätné získavanie alebo regenerácia rozpúšťadiel.
R3 - Recyklácia alebo spätné získavanie organických látok, ktoré ...
R4 - Recyklácia alebo spätné získavanie kovov a kovových zlúčenín.
R5 - Recyklácia alebo spätné získavanie iných anorganických materiálov.
R6 - Regenerácia kyselín a zásad.
R7 - Spätné získavanie komponentov používaných pri odstraňovaní ...
R8 - Spätné získavanie komponentov z katalyzátorov.
R9 - Prečisťovanie oleja alebo jeho iné opätovné použitie.
R10 - Úprava pôdy na účel dosiahnutia prínosov pre poľnohospodárstvo ...
R11 - Využitie odpadov vzniknutých pri činnostiach R1 až R10.
R12 - Úprava odpadov určených na spracovanie niektorou z činností R1 až R11.
R13 - Skladovanie odpadov pred použitím niektorej z činností R1 až R12 ...D - Zneškodnenie Zneškodňovanie odpadov:
D1 - Uloženie do zeme alebo na povrchu zeme (napr. skládka odpadov).
D2 - Úprava pôdnymi procesmi (napr. biodegradácia kvapalných ...
D3 - Hĺbková injektáž (napr. injektáž čerpateľných odpadov do vrtov, soľných ...
D4 - Ukladanie do povrchových nádrží (napr. umiestnenie kvapalných ...
D5 - Špeciálne vybudované skládky odpadov (napr. umiestnenie do samostatných ...
D6 - Vypúšťanie a vhadzovanie do vodného recipienta okrem morí a oceánov.
D7 - Vypúšťanie a vhadzovanie do morí a oceánov vrátane uloženia na morské dno.
D8 - Biologická úprava nešpecifikovaná v tejto prílohe, pri ktorej vznikajú ...
D9 - Fyzikálno-chemická úprava nešpecifikovaná v tejto prílohe, pri ktorej ...
D10 - Spaľovanie na pevnine.
D11 - Spaľovanie na mori.
D12 - Trvalé uloženie (napr. umiestnenie kontajnerov v baniach).
D13 - Zmiešavanie alebo miešanie pred použitím niektorej z činností D1 až D12.
D14 - Uloženie do ďalších obalov pred použitím niektorej z činností D1 až D13.
D15 - Skladovanie pred použitím niektorej z činností D1 až D14 (okrem ...
- Poznámky z listinnej formy (poznámky k položkám č. 8 a 9) sme podobne rozdelili do dvoch položiek - na skratky ktoré sa predtým zapisovali do poznámky (12 zaklikávacích okienok pod názvom "Doplňujúce informácie k spôsobu nakladania”) a na voľný text poznámky (položka s názvom “Poznámka”). Nedajte sa prosím zmýliť, ide skutočne iba o rozdelenie poznámky na časť skratiek a na voľný text.
- Kliknutím na tlačidlo "Doplniť názov a miesto podnikania" sa podľa zapísaného IČO doplní názov a miesto podnikania z registra právnických osôb. Pri manuálnom vyplňovaní formulára toto tlačidlo slúži nielen ako pomôcka ktorá nahradzuje vypisovanie uvedených údajov, ale zároveň sa tým aj overuje, že zadané IČO je správne zapísané a korešponduje so subjektom ktorý má byť vo formulári uvedený. Údaje o názve a mieste podnikania sa doplnia iba v prípade, ak takéto IČO v registri existuje.
- Manuálne podanie ohlásenia
Manuálne podanie ohlásenia predstavuje ručné vyplnenie formulára na stránke ISOH. Niektoré údaje sa vo formulári predvyplnia automaticky. Zvyčajne sa predvyplňujú identifikačné a kontaktné údaje príslušnej povinnej osoby, za ktorú sa podáva ohlásenie (údaje sa čerpajú z registra povinných osôb na základe IČO organizácie). Tieto údaje môžete prepisovať, samozrejme okrem IČO. Postupne vyplňujete všetky sekcie (časti formulára), ktoré sa Vás týkajú. Napríklad osoba, ktorá nedisponuje zariadením na zhodnocovanie/zneškodňovanie odpadu zodpovedajúcu sekciu nevypĺňa. Po vyplnení celého formulára sa zobrazí jeho rekapitulácia (na jednej stránke sa zobrazí kompletne vyplnený formulár). Rekapitulácia slúži na poslednú kontrolu pred jeho odoslaním a umožňuje tiež opravovať chybné údaje. Po záverečnej kontrole treba Ohlásenie podať. Podanie je možné urobiť dvomi spôsobmi:
- A) Podanie s elektronickým podpisom
ak disponujete elektronickým občianskym preukazom a písomnosti podpisujete elektronicky URČITE HO PODPÍŠTE kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP). - B) Podanie bez elektronického podpisu
v prípade, ak nemáte možnosť elektronicky podpisovať dokumenty, využite voľbu podať Ohlásenie bez elektronického podpisu. Dôležité upozornenie: prosíme Vás, dostatočne včas sa pripravte na podávanie ohlásení na ďalší rok, kedy už nebude povolené podávať elektronicky nepodpísané Ohlásenia.
- A) Podanie s elektronickým podpisom
- Čiastočne automatizované podanie ohlásenia
Čiastočne automatizované podanie Ohlásenia predstavuje vloženie elektronického súboru vo formáte XML. Vloženie tohto súboru len nahradzuje manuálne vyplňovanie formulára na stránke ISOH. Všetky ostatné činnosti potrebné pre úspešné podanie Ohlásenia sú rovnaké: musí prebehnúť kontrola formulára (všetkých jeho šiestich sekcií) a následne jeho podanie. Vloženie elektronického súboru sa vykoná kliknutím na tlačidlo "Nahrať XML súbor" v spodnej časti formulára:
Toto elektronické podanie v skutočnosti len bleskovo vyplní formulár údajmi z XML súboru. Všetky ostatné činnosti sú zhodné s manuálnym podaním - nasleduje kontrola formulára, podpisovanie a odoslanie rovnakým spôsobom ako pri manuálnom podaní.
- Podpísanie ohlásenia a jeho odoslanie
Po vyplnení celého formulára sa zobrazí zhrnutie informácií. Zobrazí sa kompletne vyplnený formulár, v ktorom možno ešte stále opravovať ktorékoľvek údaje. Kliknutím na voľbu "Upraviť" sa dá prejsť na príslušnú sekciu s možnosťou opravy údajov:
Po kontrole údajov zapísaných vo formulári je treba ho odoslať. V spodnej časti zhrnutia, pod nadpisom "Teraz odošlite podanie" sú tlačidlá na odoslanie vyplneného ohlásenia. Odoslaním vyplneného formulára potvrdzujete, že informácie, ktoré ste poskytli sú pravdivé a správne. Teraz môžete toto ohlásenie:
a) odoslať s elektronickým podpisom - kliknutím na tlačidlo "Podpísať", alebo
b) odoslať bez elektronického podpisu - kliknutím na tlačidlo "Odoslať"
- Odhlásenie sa z portálu ISOH
Zo systému sa odhlasuje kliknutím myšou na tlačidlo "Odhlásiť sa", ktoré sa nachádza vpravo hore na hlavnej stránke ISOH.
- DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE: jednoznačný identifikátor pre konkrétne Ohlásenie predstavuje kombinácia troch údajov: IČO + NÁZOV PREVÁDZKY + TYP DOKLADU. Za každú prevádzku sa podáva samostatné ohlásenie. V názve prevádzky sa nesmiete pomýliť a to ani počas testovania (názov nesmie byť vymyslený a nesmie byť v ňom zmenené ani jedno písmeno, číslica alebo iný znak). Za platné podania sa berú všetky posledné podané ohlásenia s uvedenou identifikáciou (kombinácia údajov: IČO + názov prevádzky + Typ dokladu). Na toto je dôležité upozorniť nielen tých, ktorí prevádzkujú viacero prevádzkarní, ale aj tých, ktorí majú len jednu prevádzku, no systém by im týmto spôsobom vytvoril viacero prevádzok. Každý nový názov v položke "názov prevádzky" spôsobí vytvorenie ďalšieho platného ohlásenia za prevádzku s uvedeným názvom. Každá prevádzkareň musí mať jednoznačný a nemenný názov a naopak dve rôzne prevádzkarne nesmú byť nazvané rovnako (pretože informačný systém by skôr podané ohlásenie prepísal nasledujúcim ohlásením).
- DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE: Čo robiť v prípade ak dôjde k chybách v položkách, z ktorých je vytvorený jednoznačný identifikátor ohlásenia?
Máme tu nasledovné softwarové riešenie, ktoré nám pomôže tieto ohlásenia identifikovať a následne ich zmazať alebo vyňať z údajovej databázy. Postup je nasledovný: Treba podať nové ohlásenie s rovnakých kľúčom IČO + NÁZOV PREVÁDZKY + TYP DOKLADU a v sekcii 2/6 do položky "Za organizáciu vyplnil" zapísať text: VYMAZAŤ OHLÁSENIE. Obsah ohlásenia nie je dôležitý (dôležitý je tento identifikátor ohlásenia), ale ak máte odložený pôvodný elektronický XML súbor, naimportujte ho. Týmto kľúčom rozpoznáme, ktoré ohlásenie sa má zo systému vymazať (resp. vyňať z podaných ohlásení). Systém následne z údajovej databázy odignoruje všetky ohlásenia s týmto identifikátorom až po toto posledné.
Týmto mechanizmom umožňujeme softwarovým firmám pokračovať v testovaní aj v januári 2025, kedy vedia systému oznámiť, ktoré testovacie ohlásenia sa z neho majú vymazať (resp. vyňať). Vhodné je už priamo v testovacích ohláseniach vyplniť danú položku s predpísaným textom VYMAZAŤ OHLÁSENIE, aby ste tieto neskôr nemuseli dodatočne vymazávať.
Podávanie ohlásení za viacero zariadení (v sekcii 4/6 - Opis zariadenia)
Za každé zariadenie sa podáva samostatné ohlásenie no zároveň systém akceptuje iba posledné ohlásenie pre kombináciu IČO + Názov prevádzky + Typ dokladu. Aby nedochádzalo k prepisovaniu údajov v informačnom systéme z dôvodu, že by dve rôzne zariadenia mali rovnakú identifikáciu Ohlásenia (t. j. kombináciu uvedených troch údajov) je potrebné upresniť názov prevádzky - skombinovať ho s označením zariadenia. Treba postupovať nasledovne: do názvu prevádzky treba doplniť napríklad slovo, slovné spojenie alebo číselné označenie zariadenia. Vzorový príklad: za prevádzku Alfa pre rovnaký typ dokladu treba podať dve ohlásenia za dve zariadenia. V prvom hlásení môže byť v názve prevádzky uvedené napríklad: "Prevádzka Alfa - zariadenie č.1" a v druhom ohlásení môže byť v názve prevádzky uvedené napríklad: "Prevádzka Alfa - zariadenie č.2".
Prihlasovanie sa do systému
Pre vstup do systému nie je potrebná registrácia do informačného systému. Totožnosť podávajúcej osoby sa overuje prostredníctvom portálu "slovensko.sk". Postup prihlásenia sa je nasledovný:
- treba si otvoriť internetovú stránku informačného systému www.isoh.gov.sk a na nej kliknúť na tlačidlo "Prihlásiť":
- dôjde k presmerovaniu na portál "slovensko.sk" s výzvou na "Prihlásenie cez portál slovensko.sk". Pre prihlasovanie sa elektronickým občiansky preukazom je potrebné mať vo svojom počítači nainštalovanú čítačku elektronického občianskeho preukazu s príslušnou aplikáciou "eID". Podrobnejšie informácie k technickým prostriedkom a nastaveniam ďalších parametrov nájdete na portáli "slovensko.sk". Po presmerovaní na portál "slovensko.sk" treba kliknúť na tlačidlo "Prihlásiť sa":
- budete vyzvaní na zadanie BOK kódu. Skratka BOK označuje bezpečnostný osobný kód, ktorý pozostáva zo šiestich číslic. Držiteľ občianskeho preukazu sa jeho zadaním preukazuje a prihlasuje na portál slovensko.sk a môže komunikovať elektronicky s úradmi.
- úspešné prihlásenie sa prejaví ihneď na stránke ISOH, kde v pravom hornom rohu (namiesto fialového pásika) bude uvedená prihlásená osoba, môže tam byť uvedené meno a priezvisko alebo názov organizácie, názov firmy a podobne. Zároveň sa rozšíri ponukové menu pre prácu s týmto systémom (napr. "Moja zóna", "Moje podania", "Môj profil"):
Delegovanie oprávnení (pre podávanie ohlásení)
Povinná osoba nemusí podávanie ohlásení vykonávať sama. Ohlásenie za ňu môže podať iná právnická alebo fyzická osoba. Toto delegovanie oprávnení využívajú najmä väčšie firmy alebo organizácie u ktorých sa nepredpokladá, že takúto činnosť nebude vykonávať priamo štatutár. Delegovaním sa rozumie vykonávanie istých činností v mene štatutára pričom ich rozsah si určí sám štatutár. Rozsah je možné nastaviť od minima v podobe podávania elektronických formulárov bez prístupu k citlivým údajom až po úplnú kontrolu vrátane prístupu k osobnej elektronickej schránke. V prípade udelenie čiastkového oprávnenia sa delegované osoby nedostanú k citlivým údajom v elektronickej schránke konateľa. Štatutár môže delegovať oprávnenia viacerým osobám a každej z nich určiť iný rozsah oprávnení. Tieto delegovania využijú najmä organizácie, ktoré majú mnoho prevádzok roztrúsených po celom Slovensku v ktorých podávania ohlásení vykonáva viacero zamestnancov za určený okruh prevádzok. Samozrejme, poverenia môže udeľovať aj tretím osobám mimo vlastnej spoločnosti. Delegovanie oprávnení sa vykonáva na portáli "slovensko.sk". Konateľ vo svojej elektronickej schránke v postrannom paneli v nastaveniach zvolí voľbu "Oprávnenia osôb":


Po vyplnení príslušných údajov (iné údaje sa vyplňujú za fyzické osoby a iné údaje sa vyplňujú za právnické osoby) sa na tej istej stránke v prehľadnej tabuľke zobrazí zoznam všetkých oprávených osôb. Delegovanie je možné určiť trvalo (až do odvolania) alebo len na určitý čas. V prípade podávania ohlásení doporučujeme určiť tento čas na obdobie zákonného podávania ohlásení, teda na obdobie od 1. januára do konca februára. Prehľad zoznamu oprávených osôb s obdobím platnosti poverenia a typu oprávenia vyzerá nasledovne:

Povinné osoby bez elektronického občianskeho preukazu
Pre elektronickú komunikáciu so štátom nie je nevyhnutné bezpodmienečne vlastniť elektronický občiansky preukaz. Dôležité je mať aktivovanú elektronickú schránku, ktorá slúži na online komunikáciu so štátom. Samozrejme s elektronickým občianskym preukazom je prístup do elektronickej schránky jednoduchý a priamočiary. Elektronickú schránku na portáli slovensko.sk má automaticky zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov. Osoby bez elektronického občianskeho preukazu ju však nemajú aktivovanú. V tomto prípade osoba (napríklad živnostník) ktorá nevlastní elektronický občiansky preukaz môže udeliť inej osobe vlastniacej elektronický občiansky preukaz oprávnenie na prístup do svojej elektronickej schránky v plnom rozsahu alebo v obmedzenom rozsahu.
Formuláre "Žiadosť o udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby (PO) alebo fyzickej osoby - podnikateľa (FO - podnikateľa) pre fyzickú osobu" a formulár "Žiadosť o udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby (PO) pre právnickú osobu (PO) alebo fyzickú osobu - podnikateľa (FO podnikateľa)" sú dostupné na stiahnutie na portáli slovensko.sk: www.slovensko.sk/sk/dokumenty-a-tlaciva. Žiadosť treba vyplniť a zaslať na adresu Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby.
Zahraničný štatutár
Ak je štatutárny zástupca právnickej osoby zahraničná osoba, táto nemá štandarne možnosť pristupovať do elektronickej schránky prostredníctvom občianskeho preukazu s čipom, keďže jeho vydanie je viazané na občianstvo Slovenskej republiky. V tomto prípade sa odporúča udeliť oprávnenie inej osobe s občianstvom Slovenskej republiky, ktorá však musí disponovať občianskym preukazom s čipom.
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.slovensko.sk/sk/agendy/agenda/_zahranicny-statutar/
Zahraničný štatutár má aj ďaľšiu možnosť. Ministerstvo vnútra SR podľa zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) od 1. marca 2017 vydáva alternatívny autentifikátor. Alternatívny autentifikátor má formu karty s elektronickým čipom spolu s bezpečnostným osobným kódom /BOK/. Alternatívny autentifikátor sa vydáva bezplatne s dobou platnosti tri roky a slúži na prihlasovanie do elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk. Žiadosť podáva zahraničný štatutár na ktoromkoľvek oddelení cudzineckej polície.
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.minv.sk/?alternativne-autentifikatory
Pre štatutárov z vybraných štátov EÚ je tu ešte možnosť prihlásenia sa cez európsky občiansky preukaz. V tomto prípade sa štatutár v prvom kroku prihlasuje ako fyzická osoba a v druhom kroku požiada o sprístupnenie elektronickej schránky svojej spoločnosti.
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.slovensko.sk/sk/eidas/informacie-o-prihlaseni-cez-ei
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.slovensko.sk/sk/agendy/agenda/_zahranicny-statutar/
Zahraničný štatutár má aj ďaľšiu možnosť. Ministerstvo vnútra SR podľa zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) od 1. marca 2017 vydáva alternatívny autentifikátor. Alternatívny autentifikátor má formu karty s elektronickým čipom spolu s bezpečnostným osobným kódom /BOK/. Alternatívny autentifikátor sa vydáva bezplatne s dobou platnosti tri roky a slúži na prihlasovanie do elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk. Žiadosť podáva zahraničný štatutár na ktoromkoľvek oddelení cudzineckej polície.
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.minv.sk/?alternativne-autentifikatory
Pre štatutárov z vybraných štátov EÚ je tu ešte možnosť prihlásenia sa cez európsky občiansky preukaz. V tomto prípade sa štatutár v prvom kroku prihlasuje ako fyzická osoba a v druhom kroku požiada o sprístupnenie elektronickej schránky svojej spoločnosti.
Viac informácií nájdete na stránke: https://www.slovensko.sk/sk/eidas/informacie-o-prihlaseni-cez-ei
Podávanie ohlásení bez elektronického poverenia
Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním je v súčasnosti možné podať aj bez elektronického poverenia zaevidovaného v elektronickej schránke povinnej osoby (na portáli slovensko.sk). Osoba podávajúca ohlásenie však musí byť právnická osoba, musí mať aktivovanú elektronickú schránku a musí sa vedieť preukázať dokladom oprávňujúcim konať v mene iného subjektu za ktorú podáva ohlásenie. Povinná osoba si musí byť vedomá, že podanie ohlásenia za ňu vykoná iná osoba a musí s týmto podaním súhlasiť. Dôležité je vedieť predložiť doklad o tom, že ste oprávnení podať ohlásenie za inú organizáciu napríklad formou listinného poverenia, zmluvy a podobne.
Ako vykonať podanie bez elektronického poverenia: Zastupujúca osoba vyplní elektronický formulár spôsobom, že v časti 2/6 Organizácia prepíše svoje predvyplnené údaje za údaje príslušnej organizácie za ktorú vykonáva podanie: IČO, názov organizácie, adresu (štát, obec, ulicu, súpisné číslo, orientačné číslo, PSČ), údaje o štatutárnom orgáne a kontaktné údaje štatutára. V položke "za organizáciu vyplnil" uvedie svoje meno. Týmto spôsobom môže vyplnený formulár podať. Pri vyplňovaní je dôležité nepomýliť sa najmä v identifikačnom čísle organizácie a mať správne vyplnené položky viazané na číselníky (obec a ulica). Zaznamenané údaje treba zodpovedne ešte raz skontrolovať v záverečnom zhrnutí formulára.
Fyzické osoby s povinnosťou podávať ročné ohlásenia
Priame podávanie elektronických ohlásení je umožnené len podnikateľským subjektom a organizáciám. Fyzické osoby s povinnosťou podať ročné ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním (napr. slobodné povolania) nevedia priamo podať elektronické ohlásenie. Túto skutočnosť systém oznámi a neumožní vstup do elektronického formulára:

Podávanie ohlásení týchto povinných osôb je potrebné riešiť prostredníctvom tretích strán, prostredníctvom poverených právnických osôb na základe písomného poverenia spôsobom popísaným v kapitole "Podávanie ohlásení bez elektronického poverenia".
Poznámky k vyplneniu identifikačných údajov elektronického formulára
(sekcia: 1/6 Identifikačné údaje)
V prvej časti elektronického formulára sa vyplňujú identifikačné údaje podávajúcej osoby. Pri manuálnom podávaní sa sem automaticky dopĺňajú informácie o osobe, ktorá sa prihlásila do ISOH prostredníctvom portálu "slovensko.sk". V prípade, že táto osoba je totožná s organizáciou, sú údaje v prvých dvoch sekciách rovnaké: IČO a identifikačné údaje podávajúcej osoby zo sekcie "1/6 Identifikačné údaje" budú zhodné s IČO a ostatnými identifikačnými údajmi organizácie v sekcii "2/6 Organizácia". V prípade že osoba na základe poverenia podáva ohlásenie za inú osobu (za inú organizáciu), potom v časti "2/6 Organizácia" podávajúca osoba prepíše pôvodné údaje identifikačnými údajmi o organizácii vrátane IČO. Notifikácie k podaným ohláseniam sa elektronicky zasielajú do elektronickej schránky podávajúcej osobe uvedenej v sekcii "1/6 Identifikačné údaje". Toto je dôležité uviesť najmä v súvislosti s mnohými poradenskými firmami, alebo externými firmami ponúkajúcimi vlastné aplikácie pre evidenciu odpadov z ktorých sa generujú elektronické XML súbory pre ISOH. V elektronických XML súboroch je možné do časti "1/6 Identifikačné údaje" uviesť tiež identifikačné údaje organizácie za ktorú sa podáva ohlásenie. Záleží na dohode medzi podávajúcou osobou a vykazujúcou organizáciu na tom, komu majú byť zasielané notifikácie o podaných ohláseniach (buď do elektronickej schránky osobe vykonávajúcej podanie ohlásenia, alebo do elektronickej schránky organizácii za ktorú sa podáva ohlásenie).
Všetky podané ohlásenia sa zapisujú do informačného systému ISOH a informácie o podaných ohláseniach sa ukladajú do časti "Moja zóna > Moje podanie". Osoba vo svojej zóne smie mať podané ohlásenia iba s identifikačnými údajmi (uvádzané v časti "1/6 Identifikačné údaje") buď svojej osoby alebo organizácie zo sekcie "2/6 Organizácia".
Testovanie systému
Dávame Vám možnosť vopred si otestovať celý priebeh elektronického podávania "Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním". Môžete si vyskúšať - vyplnenie formulára, opravy položiek formulára, priebežné ukladanie rozpracovaných formulárov, exporty a importy elektronických súborov vo formáte XML, podpisovanie kvalifikovaným elektronickým podpisom, podanie ohlásenia bez elektronického podpisu a stiahnutie protokolu o podaní. Testuje sa priamo v reálnom, produkčnom prostredí. Systém je nastavený tak, že bude akceptovať iba posledné riadne podané ohlásenie. Všetky predošlé podania sa odignorujú. Znamená to toľko, že všetky predošlé podania (okrem posledného) môžete využívať na testovacie účely.
Všetky podania (t. j. údaje vložené do informačného systému) do 31.12.2024 budeme považovať za testovacie a tieto údaje budú neskôr vymazané. Aj v prípade, že Vaše podania v priebehu roka 2024 prebehnú v poriadku, budete ich musieť zopakovať v riadnom termíne, t. j. v období od 1.1.2025 do 28.2.2025. Samozrejme aj po 1. januári 2025 môžete naďalej pokračovať v testovaní s tým vedomím, že za riadne podané ohlásenie sa bude považovať až to posledné podanie.
Elektronický formulár bude v ISOH sprístupnený od 9.12.2024.
FAQ: často kladené otázky a odpovede
Môžem podať ohlásenie aj listinne?
Nie. Doterajšie listinné výkazy Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním, ktoré povinné osoby zasielali okresným úradom na odbor životného prostredia nebudú akceptované. Všetky takého podania budú považované za nepodané. Okresné úrady budú tieto listinné výkazy posielať späť pôvodným odosielateľom.
Ako podám opravný výkaz?
V prípade ručne podaného výkazu už nie je možné ho dodatočne opravovať. Rozpracovaný výkaz môžete upravovať len pokiaľ ešte nebol podaný. V tomto prípade je potrebné výkaz znova celý vyplniť a opäť ho riadne podať. Aby ste sa vyhli opätovnému vyplňovaniu celého formulára, postupujte nasledovne: ešte predtým než podáte akékoľvek ohlásenie, si do svojho počítača stiahnite jeho elektronickú podobu (je to súbor s koncovkou ".xml") a tento súbor si odložte. Súbor stiahnete kliknutím na tlačidlo "Uložiť formulár do XML", ktoré sa nachádza v spodnej časti okna:

Pre bežných ľudí tento súbor nie je čitateľný. Nesnažte sa ho nijako upravovať z dôvodu, aby nedošlo k jeho poškodeniu a problémom pri jeho neskoršom načítavaní. Pre opravu výkazu využite možnosť vyplniť formulár údajmi z tohto súboru. Postupujte ako pri podávaní nového ohlásenia: po prihlásení sa na stránku ISOH namiesto ručného vyplňovania formulára nahrajte tento Váš odložený elektronický súbor:

Elektronický formulár sa vyplní kompletne údajmi zo súboru. Teraz môžete poopravovať ktorúkoľvek položku, môžete v ňom mazať údaje, či dopĺňať nové záznamy. Pred podaním si nezabudnite opäť stiahnuť jeho elektronickú podobu (XML súbor) a následne ho podajte. V prípade čiastočne automatizovaného podania je oprava jednoduchšia. Stačí len vložiť nový elektronický XML súbor, na základe ktorého sa vytvorí elektronický formulár a dokončiť postup až po podanie.
Informačný systém bude akceptovať iba posledný riadne podaný výkaz. Všetky predošlé výkazy sa anulujú. Je možné podávať ľubovoľný počet opravných súborov. Systém bude akceptovať vždy iba posledný podaný výkaz.
Kde je umiestnený formulár "Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním"?
Formulár je umiestnený medzi ostanými elektronickými formulármi na stránke ISOH. Cesta v menu: Úvod > Formuláre > Ohlásenia > Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním:


Všetky Vaše rozpracované a podané elektronické formuláre sú uložené v časti: Úvod > Moja zóna > Moje podania. V riadku každého formulára sa nachádzajú štyri ikony
s významom: identifikácia formulára, detail formulára (pozn. cez detail ho možno dodatočne upravovať, ak ešte nebol podaný), história spracovania formulára a vymazanie formulára. Prehľad mojich podaní vyzerá nasledovne:

Čo robiť s prípade výpadku informačného systému, resp. nefungovania služieb týkajúcich sa podávania ohlásení?
V období podávania ohlásení budeme mať zvýšený dohľad nad fungovaním príslušných služieb informačného systému. V prípade jeho výpadku počas pracovného dňa predpokladáme urgentné opravy v priebehu pracovnej doby. Pri výpadku cez víkend, vo večerných a nočných hodinách budú servisné zásahy realizované v nasledujúci pracovný deň. Pri výpadkoch je potrebné sa podľa toho zariadiť a podanie zopakovať s ohľadom na tieto reakčné časy.
Nie. Doterajšie listinné výkazy Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním, ktoré povinné osoby zasielali okresným úradom na odbor životného prostredia nebudú akceptované. Všetky takého podania budú považované za nepodané. Okresné úrady budú tieto listinné výkazy posielať späť pôvodným odosielateľom.
Ako podám opravný výkaz?
V prípade ručne podaného výkazu už nie je možné ho dodatočne opravovať. Rozpracovaný výkaz môžete upravovať len pokiaľ ešte nebol podaný. V tomto prípade je potrebné výkaz znova celý vyplniť a opäť ho riadne podať. Aby ste sa vyhli opätovnému vyplňovaniu celého formulára, postupujte nasledovne: ešte predtým než podáte akékoľvek ohlásenie, si do svojho počítača stiahnite jeho elektronickú podobu (je to súbor s koncovkou ".xml") a tento súbor si odložte. Súbor stiahnete kliknutím na tlačidlo "Uložiť formulár do XML", ktoré sa nachádza v spodnej časti okna:
Pre bežných ľudí tento súbor nie je čitateľný. Nesnažte sa ho nijako upravovať z dôvodu, aby nedošlo k jeho poškodeniu a problémom pri jeho neskoršom načítavaní. Pre opravu výkazu využite možnosť vyplniť formulár údajmi z tohto súboru. Postupujte ako pri podávaní nového ohlásenia: po prihlásení sa na stránku ISOH namiesto ručného vyplňovania formulára nahrajte tento Váš odložený elektronický súbor:
Elektronický formulár sa vyplní kompletne údajmi zo súboru. Teraz môžete poopravovať ktorúkoľvek položku, môžete v ňom mazať údaje, či dopĺňať nové záznamy. Pred podaním si nezabudnite opäť stiahnuť jeho elektronickú podobu (XML súbor) a následne ho podajte. V prípade čiastočne automatizovaného podania je oprava jednoduchšia. Stačí len vložiť nový elektronický XML súbor, na základe ktorého sa vytvorí elektronický formulár a dokončiť postup až po podanie.
Informačný systém bude akceptovať iba posledný riadne podaný výkaz. Všetky predošlé výkazy sa anulujú. Je možné podávať ľubovoľný počet opravných súborov. Systém bude akceptovať vždy iba posledný podaný výkaz.
Kde je umiestnený formulár "Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním"?
Formulár je umiestnený medzi ostanými elektronickými formulármi na stránke ISOH. Cesta v menu: Úvod > Formuláre > Ohlásenia > Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním:


Všetky Vaše rozpracované a podané elektronické formuláre sú uložené v časti: Úvod > Moja zóna > Moje podania. V riadku každého formulára sa nachádzajú štyri ikony


Čo robiť s prípade výpadku informačného systému, resp. nefungovania služieb týkajúcich sa podávania ohlásení?
V období podávania ohlásení budeme mať zvýšený dohľad nad fungovaním príslušných služieb informačného systému. V prípade jeho výpadku počas pracovného dňa predpokladáme urgentné opravy v priebehu pracovnej doby. Pri výpadku cez víkend, vo večerných a nočných hodinách budú servisné zásahy realizované v nasledujúci pracovný deň. Pri výpadkoch je potrebné sa podľa toho zariadiť a podanie zopakovať s ohľadom na tieto reakčné časy.
Túto stránku budeme pribežne aktualizovať. Prostredníctvom nej Vám chceme poskytnúť rady ako sa zorientovať v systéme a dať odpovede na najčastejšie priamo súvisiace otázky. Záleží nám na tom, aby ste tento nový spôsob podávania ohlásení zvládli úplne bez problémov, alebo aspoň bez väčších ťažkostí.