Od 1. januára 2025 sa Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním (ďalej len „Ohlásenie“) budú podávať výlučne elektronicky priamo do informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ISOH“). Rozsah vykazovaných údajov sa nemení, údaje sa vykazujú v zmysle vyhlášky č. 366/2015 Z. z.

Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi – manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv.

Každé podávané ohlásenie je nutné podpísať elektronicky. Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období prvých dvoch mesiacov roka:  od 1. januára 2025 do 28. februára 2025. Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované, podanie už nebude možné.

Pripravili sme pre Vás sériu krátkych návodov s cieľom stručne popísať postupy pri podávaní týchto ohlásení. Zavedením tejto jednoduchej formy elektronického výkazu prechádzame na ekologické bezpapierové vykazovanie, zároveň vypíname starý a dlhodobo technicky ani vecne nepodporovaný informačný systém RISO. Zároveň sa snažíme minimalizovať nárazové manuálne činnosti a s tým súvisiacu chybovosť spojenú s prepisovaním údajov z papierových výkazov do informačného systému, ktorými doteraz boli zaťažené príslušné okresné úrady. Sme si vedomí nedokonalostí súčasného riešenia, no veríme, že toto riešenie bude prínosom pre všetky zainteresované strany. Za drobné nedostatky sa vopred ospravedlňujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Postup podania ohlásenia

 
  • Prihlásenie sa na portál ISOH
     
Prvým krokom pre vstup do informačného systému, resp. na portál ISOH (portál  informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky) je elektronické overenie totožnosti osoby podávajúcej ohlásenie. Totožnosť sa overuje prostredníctvom internetovej stránky Slovensko.sk. V internetovom prehliadači je treba prejsť na uvedenú stránku a podľa pokynov sa identifikovať. K prihláseniu a identifikácií osoby je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom. Následne sa zo stránky cez voľbu „Podanie ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním“ prekliknete na portál ISOH s možnosťou podávania ohlásení.
 
  • Podanie ohlásenia

Podanie ohlásenia je možné dvomi spôsobmi - manuálne alebo čiastočne automatizovane. Manuálny spôsob je určený najmä pre drobných producentov odpadov, ktorí pre svoju podnikateľskú činnosť nevyužívajú informačné systémy na evidenciu vlastných odpadov. Čiastočne automatizovaný spôsob podávania výkazov je určený pre osoby, ktoré pre svoju podnikateľskú činnosť majú zriadené informačné systémy, z ktorých dokážu vygenerovať elektronické súbory s predpísanou štruktúrou dát a takéto súbory dokážu cez portál priamo vkladať do ISOH.
(štruktúra elektronického XML súboru bude zverejnená koncom novembra)
 
  • Manuálne podanie ohlásenia
(postup bude zverejnený koncom novembra)
 
  • Čiastočne automatizované podanie ohlásenia
(postup bude zverejnený koncom novembra – vloženie elektronického XML súboru)
 
  • Podpísanie výkazu a jeho odoslanie
(postup bude zverejnený koncom novembra)
 
  • Odhlásenie sa z portálu ISOH
(postup bude zverejnený koncom novembra)

Krátke návody „Ako?“


Ako sa prihlásim na „Slovensko.sk“ ?
Najjednoduchšia cesta je otvoriť si internetovú stránku ISOH https://www.isoh.gov.sk/ a v nej kliknúť na tlačidlo „Prihlásiť“. Dôjde k presmerovaniu na stránku „Slovensko.sk“ s možnosťou prihlásenia sa prostredníctvom občianskeho preukazu alebo mobilným kľúčom cez aplikáciu Slovensko v mobile. Obidva spôsoby sú podrobne vysvetlené na uvedenej internetovej stránke.

Ako ručne vyplním výkaz?
(bude zverejnené koncom novembra - určené pre osoby, ktoré si zvolili ručné vyplnenie výkazu)

Ako podám elektronický súbor?
(presný postup bude zverejnený koncom novembra - určené pre osoby, ktoré majú možnosť podávať elektronické XML súbory vygenerované zo svojich informačných systémov)

Aká je štruktúra elektronického XML výkazu?
Štruktúra elektronického súboru spolu so sprievodnou dokumentáciou je sprístupnená na stiahnutie na linke Elektronický XML výkaz.
(štruktúra elektronického XML súboru bude sprístupnená koncom novembra)

Ako elektronicky podpíšem výkaz?
(postup bude zverejnený koncom novembra)

Ako podám opravný výkaz?
V prípade ručne vyplneného výkazu nie je možné ho dodatočne opravovať. V tomto prípade je potrebné výkaz znova celý vyplniť a opäť riadne podať. V prípade čiastočne automatizovaného podania osoba vloží nový elektronický XML súbor. Systém bude akceptovať vždy posledný riadne podaný výkaz. Všetky predošlé výkazy sa anulujú. Je možné podávať ľubovoľný počet opravných súborov. Systém bude akceptovať vždy iba posledný podaný výkaz.

FAQ: často kladené otázky a odpovede

Môžem podať ohlásenie aj listinne?

Nie. Doterajšie listinné výkazy Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním, ktoré povinné osoby zasielali okresným úradom na odbor životného prostredia od 1. januára 2025 nebudú akceptované. Všetky takého podania budú považované za nepodané. Okresné úrady budú tieto listinné výkazy posielať späť pôvodným odosielateľom.

Čo robiť s prípade výpadku informačného systému, resp. nefungovania služieb týkajúcich sa podávania ohlásení?

V období podávania ohlásení budeme mať zvýšený dohľad nad fungovaním príslušných služieb informačného systému. V prípade jeho výpadku počas pracovného dňa predpokladáme urgentné opravy v priebehu pracovnej doby. Pri výpadku cez víkend, vo večerných a nočných hodinách budú servisné zásahy realizované v nasledujúci pracovný deň. Pri výpadkoch je potrebné sa podľa toho zariadiť a podanie zopakovať s ohľadom na tieto reakčné časy.