1. MODEL ELEKTRONICKEJ EVIDENCIE ODPADOV
 

Účelom dokumentu je opísať princípy vybudovania systému elektronickej evidencie odpadov a jeho miesto v informačnom systéme odpadového hospodárstva (ďalej len ISOH). Dokument je určený odbornej verejnosti s cieľom ozrejmiť predstavu MŽP SR o tom, ako má systém elektronickej evidencie odpadov vyzerať v praxi, čo sa od neho očakáva, akým spôsobom má byť vybudovaný a aké procesy v ňom budú prebiehať. Dokument by mal poskytnúť predstavu o fungovaní jednotlivých častí systému a naznačiť previazanosť systému s legislatívnymi normami, najmä väzbu na evidenčnú vyhlášku o odpadoch v súčasnej, či budúcej podobe.
 
ISOH predstavuje komplexný informačný systém pokrývajúci jednotlivé agendy v rámci odpadového hospodárstva. Mal by poskytnúť priestor pre parciálny rozvoj týchto agend. Jednotlivé agendy sa vyvíjajú a implementujú formou aplikačných modulov, ktoré vzájomne komunikujú, vzájomne si odovzdávajú informácie a zdieľajú spoločné dáta. ISOH má zabezpečovať tiež komunikáciu navonok a v maximálnej možnej miere využívať integrácie na iné elektronické systémy.

  1. 1.1 Východiská

Pri navrhovaní systému vychádzame z nasledovných požiadaviek:
 
  • Zmapovanie celého toku odpadov od jeho vzniku až po stav konca odpadu. Na to aby sme dosiahli tento cieľ je nevyhnutné zbierať informácie v agregovaných číslach s definovanými jednotkami:
     
    • jednotka času 1 deň - v evidencii bude táto jednotka reprezentovaná dátumom.
       
    • jednotka hmotnosti 1 kg - v evidencii sa hmotnosť bude uvádzať v tonách na 3 desatinné miesta.
       
    Sledovať tok odpadu znamená evidovať odpad od jeho vstupu do systému, zaznamenávať jeho rozdelenie na menšie časti a umiestňovať ich postupne v čase a na rôznych miestach až po konečné spracovanie všetkých častí odpadu, resp. po odoslanie odpadu do zahraničia, ak sa odpad nespracoval na Slovensku. Dátum vzniku odpadu je totožný s dátumom prvého prevzatia odpadu, predstavuje začiatok procesu jeho spracovania. Dátum zániku odpadu je deň, kedy sa odpad dostane do tzv. stavu konca odpadu. Odpad sa v procese od vzniku po zánik môže rozdeliť na viacero častí, ktoré sa môžu spracovávať na rôznych miestach a v rôznych časoch. Pre určenie priemernej dĺžky spracovania definujeme stredný čas dĺžky života odpadu ako priemerný čas spracovania jednotlivých častí vzťahujúci sa k hmotnostiam týchto častí.
     
  • Zber informácií od prvého miesta prevzatia odpadu. Prvé údaje o vzniku odpadu budú prijímané z prvých miest prevzatia odpadu. Minimalizujeme tým množstvo subjektov aktívne vstupujúcich do systému, minimalizuje sa administratívna záťaž najmä malých podnikateľov, získame podrobné informácie o všetkých vzniknutých odpadoch bez potreby zavádzania minimálnych množstevných limitov pre ohlasovanie.
     
  • Potvrdzovanie informácií. Medzi klientami budujeme dva druhy vzťahov: trojstranný vzťah v ktorom vystupujú: Odosielateľ-Prijímateľ-ISOH a dvojstranný vzťah: Spracovateľ-ISOH (resp. Odosielateľ odpadu do zahraničia-ISOH). V trojstrannom vzťahu je dôležité potvrdzovanie informácií od odosielateľa. Nejdeme cestou, kedy všetky subjekty vstupujúce do systému odosielajú informácie o nakladaní s odpadom, ale volíme cestu: prijímateľ zašle všetky relevantné informácie o príjme a následne odosielateľ potvrdí správnosť zásielky. Odosielateľ aj prijímateľ sa týmto spôsobom kontrolujú a vzájomne si potvrdzujú správnosť informácií pod dohľadom ISOH. V systéme sa musia zhodnúť na danej zásielke – na odovzdaní a prijatí zásielky, no nemusia sa zhodnúť na hmotnosti odpadu v danej zásielke. Potvrdzovanie informácií bude dvojakého typu: povinné a nepovinné.
     
  • Nakladanie s odpadom určuje prijímateľ odpadu. Teda nie pôvodca, ani osoba, ktorá odpad odovzdáva ďalšiemu príjemcovi alebo spracovateľovi odpadu. Zasielané informácie budú zodpovedať reálnemu obrazu nakladania s odpadom, myslí sa tým preprava, odovzdanie, príjem, zhodnotenie a zneškodnenie odpadu. Nebudú sa zasielať výpisy z evidencií, ale budú sa posielať agregované údaje s informáciami ako sa s daným odpadom reálne nakladá.

1.2 Subsystém elektronickej evidencie odpadov (SEEO)
 

Hovoríme o celom podsystéme, resp. subsystéme elektronickej evidencie odpadov (skratka SEEO) v rámci ISOH, nakoľko sa bude skladať z viacerých vzájomne previazaných modulov. Subsystém bude podrobne riešiť evidenciu odpadov a jeho tok – životný cyklus odpadu od jeho vzniku až po konečný stav. Bude pozostávať z viacerých modulov, najmä z modulov:

  • Elektronické dávky (ED) – jedná sa o komunikačný modul, ktorý zabezpečuje elektronickú komunikáciu medzi klientami (povinnými osobami) a ISOH. Prijíma a odosiela elektronické dávky rôzneho typu a obsahu (sú to elektronické súbory s dátami napríklad o odpadoch, výsledky spracovania, potvrdzovacie údaje). Modul by mal prehľadne evidovať odoslané a prijaté dávky, stavy spracovania dávok, spravovať príslušné číselníky, zaoberať sa časovým a vecným manažmentom riadenia spracovania elektronických dávok.

  • Klientská zóna (KZ) – Predstavuje miesto pre všetky relevantné údaje spojené s klientom a údajov o jeho odpadoch. Prehľad o elektronických dávkach, zmapovaný tok odpadov (odkiaľ odpad pochádza, kam putuje, kde sa momentálne nachádza, ako sa s ním manipuluje, ako skončil, ako dlho trvalo spracovanie atď.), štatistické prehľady a základný reporting. Tiež prehľad o aktivovaných službách v ISOH a spôsobe vzájomnej komunikácie.

  • Evidencia odpadov (EO) – predstavuje detailnú evidenciu odpadov a detailné zmapovanie toku odpadov. Analytické nástroje pre ad-hoc prehľady. Štandardný reporting pre SK a EÚ. Exporty dát podľa štandardizovaných dátových rozhraní. Dáta pre externé subjekty a pre externé centrá spracovania informácií (napr. pre COHEM).

Neskôr do systému pribudnú ďalšie moduly ako: evidencia skládok, evidencia jednotlivých prúdov odpadov a sprievodný list nebezpečného odpadu. Tieto moduly spravujú vlastné údaje a zdieľajú spoločné informácie. Prebiehajú v nich procesy závislé – medzi modulárne i nezávislé - bežiace samostatne uzavreté vo vnútri vlastných moduloch. Od dodávateľa systému bude požadované vypracovať procesný model EEO na základe požiadaviek objednávateľa a rozpracovať v ňom detailne procesy, pravidlá chodu procesov, ich harmonizácie, vecné a časové plánovanie. Vecné plánovanie znamená nastavenie procesov pre postupné spracovanie na základe splnenia podmienok spracovania. Časové plánovanie predstavujú časy, kde sa dané procesy majú spúšťať a dokedy musia byť ukončené (limitné časy). Všetky typy plánovaní budú parametricky nastaviteľné administrátormi systému. Priebehy spracovávania budú užívateľsky monitorované s možnosťami filtrovania podľa stavov, priebehov a všetkých náležitostí týkajúcich sa podrobného monitorovania.

  1. 1.3 Prístup do systému

Do systému by sa malo vstupovať tromi spôsobmi:

  • Prostredníctvom portálu slovensko.sk. Tento prístup je určený najmä pre vstup do klientskej zóny, kde budú - prehľady, štatistiky, dokumentácia, informácie o spracovaní elektronických dávok, informácie o potvrdených a nepotvrdených údajoch. Mal by to byť priestor s informáciami o všetkých relevantných údajoch týkajúcich sa danej osoby.

  • Priamym prepojením informačných systémov klientov s ISOH za účelom online automatizovanej komunikácie medzi týmito systémami. Je potrebné zabezpečiť bezpečnú komunikáciu medzi nimi s registrovaním zoznamu služieb, ktoré tieto systému budú využívať.

  • Menom a heslom pre administráciu. Určené výlučne pre interných používateľov systému a iných externých klientov s vyhradenými oprávneniami (referent, správca, zamestnanec MŽP SR, externí zamestnanci okresných úradov, iní externí užívatelia, pozn.: nie sú to klienti vystupujúci v procese evidencie odpadov tzv. povinné osoby). Budú mať rovnako svoju užívateľskú zónu rozšírenú o informácie o roliach s ktorými sú previazaný, vlastné pomenované zoznamy parametrov pre prispôsobenie systému ako napríklad: prednastavené filtre a vlastné (osobné) zoznamy filtrov vo filtračných podmienkach viazané na jednotlivé funkčné časti systému, verejné súbory parametrov a filtračné podmienky prístupné ostatným užívateľom zvolenej skupiny a pod.

2. KOMUNIKÁCIA A PRENOS INFORMÁCIÍ

Komunikácia medzi povinnými osobami a ISOH bude plne elektronická. Informácie sa budú zasielať  elektronicky s predpísanou štruktúrou určeného typu súboru. Uvádzame zoznam údajov, ktoré je potrebné evidovať v súvislosti s odpadmi. Z týchto údajov budú generované mesačné ohlásenia s agregovanými hodnotami, údaje budú sumarizované za jeden deň (uvedie sa dátum). Pre rôzne spôsoby narábania s odpadom budú určené rôzne typy elektronických dávok tak, aby odzrkadľovali konkrétny spôsob narábania s odpadom: budú existovať dávky pre príjem odpadu, pre odoslanie odpadu, pre spracovanie odpadu a pre transport odpadu. Každý typ dávky bude obsahovať údaje týkajúce sa danej činnosti. Napríklad: zberová spoločnosť vykonávajúca zber odpadov a odvoz odpadu inej spoločnosti bude zasielať dávku typu: príjem odpadu a potvrdzovaciu dávku za prevzatý odpad druhou spoločnosťou. Spoločnosť ktorá spracováva odpad bude zasielať dávky typu: príjem odpadu a spracovanie odpadu. Sprostredkovateľ odpadu bude vykazovať iba dávku typu: transport odpadu. Údaje z týchto typov dávok nám poskytnú potrebné informácie o celom toku odpadu a jeho spracovávaní. Napríklad v dávke typu príjem odpadu bude informácia od koho a z ktorého miesta prišiel odpad a kam sa uložil. V dávke týkajúcej sa spracovania odpadu budú informácie ako a ako odpad spracoval.

Odpady budú evidované ako zásielky. Jedna zásielka predstavuje množstvo konkrétneho odpadu za jeden deň prijatý z konkrétneho miesta od konkrétneho odosielateľa. Odosielateľ a prijímateľ sa musia zhodnúť na existencii zásielky, no nemusia sa zhodnúť na rovnakej hmotnosti tejto zásielky. Pre každú zásielku budeme evidovať tri hmotnosti - hmotnosť deklarovanú odosielateľom, hmotnosť udanú prijímateľom a skutočnú hmotnosť vypočítanú informačným systémom. Zásielka sa v čase môže deliť na menšie časti, tie sa spracovávajú v rôznych časoch na rôznych miestach u rôznych spracovateľov odpadu. Celý tok bude detailne zmapovaný. Skutočná hmotnosť sa určí ako súčet hmotností všetkých rozdelených častí z koncových stavov odpadu. Túto hmotnosť je možné určiť až po spracovaní všetkých častí pôvodnej zásielky pôvodcu odpadu. Budú sa akceptovať všetky tri hmotnosti a ich význam je nasledovný: hmotnosť určená informačným systémom je hmotnosť, ktorá bude uznaná pre reporting v rámci Slovenska a pre Európsku komisiu. Ostatné hmotnosti sú považované za relatívne hmotnosti, ktorých platnosť je obmedzená na uzavreté systémy povinných osôb. Svoje čísla môžu reportovať navonok, ale s prepočítanými koeficientami kvôli zosúladeniu ich relatívnych hmotností voči uznaným. Vzorový príklad určovania hmotnosti odpadu vo vzťahu k toku odpadu je graficky znázornený na nasledovnom obrázku:

 

  • 2.1 Zoznam údajov

Pracujeme s dvomi typmi údajov - podrobné údaje evidované v lokálnych evidenciách povinných osôb a sumarizované  (agregované) údaje vykazované voči ISOH. Agregované údaje sa budú vzťahovať k jednotkám času, teda množstvá odpadov za jeden deň. Agregácia údajov sa vedie na úrovni:  IČO organizácie + Identifikátor prevádzky + miesto uloženia + dátum. Vykazovanie údajov voči ISOH sa realizuje prostredníctvom zasielania tzv. elektronických dávok - sú to elektronické súbory určené na prenos informácií. Podrobne sú rozpísané v samostanej kapitole.
 
Zoznam údajov:
 
  • Identifikačné údaje Povinnej osoby:
  • Identifikačné číslo organizácie SK 

  • Identifikačné číslo organizácie CUDZINA + štát pôvodu

  • Obchodné meno organizácie (právnickej osoby alebo fyzickej osoby - podnikateľa) alebo názov obce.

  • Adresa a kontaktné údaje: štát, identifikátor adresy (z registra adries SR), obec, ulica, popisné a súpisné číslo, poštové smerovacie číslo, telefónne číslo, e-mailová adresa.

  • Prevádzka:
  • Identifikátor prevádzky: identifikačné číslo prevádzky - je reprezentované kódom adresy zo slovenského registra adries (pozn. každá adresa na Slovensku má pridelený jednoznačný identifikátor). Preto nie je potrebné umelo vytvárať nové  identifikátory pre prevádzky. IČO organizácie spolu s kódom adresy jednoznančne určuje príslušnú prevádzku. Predstavuje len subjekt s ktorým je možné komunikovať. Toto miesto  podľa adresy nemusí byť totožné s umiestnením odpadu.

  • Názov prevádzky: názov prevádzky/závodu.

  • Adresa a kontaktné údaje: obec, ulica, popisné a súpisné číslo, poštové smerovacie číslo, telefónne číslo, e-mailová adresa,

  • Kód činnosti:
  • Pôvodca odpadu. Pôvodca odpadu je každý pôvodný pôvodca, ktorého činnosťou odpad vzniká, alebo ten, kto vykonáva úpravu, zmiešavanie alebo iné úkony s odpadmi, ak ich výsledkom je zmena povahy alebo zloženia týchto odpadov, alebo každý prenajímateľ objektu, správca administratívneho alebo obchodného centra, ktorý plní prenesenú poplatkovú povinnosť za poplatníka a zároveň zabezpečuje zhromažďovanie vytriedených zložiek komunálnych odpadov z iných zdrojov svojich nájomcov na základe zmluvy. Patrí sem aj držiteľ odpadu, ktorý ako pôvodca odpadu má odpad v držbe.

  • Príjemca odpadu. Osoba, ktorá sa stáva majiteľom odpadu za účelom jeho ďalšieho nakladania s ním. Odpad prijíma bezodplatne, vykupuje odpad, nakupuje odpad, predáva odpad, odpad daruje alebo spracováva. Patrí sem zber odpadu v zmysle zhromažďovania odpadu od inej osoby vrátane jeho predbežného triedenia a dočasného uloženia odpadu na účely prepravy do zariadenia na spracovanie odpadov; obchodník v roly podnikateľa, ktorý pri kúpe a následnom predaji odpadu koná vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť vrátane takých obchodníkov, ktorí tento odpad nemajú fyzicky v držbe; spracovateľ odpadu za účelom zhodnocovania alebo zneškodňovania odpadu. Zhodnocovanie odpadu je činnosť, ktorej hlavným výsledkom je prospešné využitie odpadu na účel nahradiť iné materiály vo výrobnej činnosti alebo v širšom hospodárstve, alebo zabezpečenie pripravenosti odpadu na plnenie tejto funkcie. Zneškodňovanie odpadu je činnosť, ktorá nie je zhodnocovaním, a to aj vtedy, ak je druhotným výsledkom činnosti spätné získanie látok alebo energie.

  • Sprostredkovateľ odpadu. Osoba ktorá organizuje transport odpadu medzi dvomi subjektami - pôvodným vlastníkom a novým vlastníkom odpadu. Sprostredkovateľ nie je vlastníkom odpadu.

  • Odpad:
  • Kód odpadu podľa Katalógu odpadov.

  • Názov odpadu podľa Katalógu odpadov.

  • Kategória odpadu podľa Katalógu odpadov.

  • Y-kód podľa Bazilejského dohovoru. Ak je možné priradiť viac kódov, priradí sa kód škodliviny z kódov Y19 až Y44, ktorý je najnebezpečnejší z hľadiska vplyvu na zdravie ľudí a životné prostredie.

  • Hmotnosť odpadu odosielateľa v tonách (ktorú uvádza odosielateľ).

  • Hmotnosť odpadu prijímateľa v tonách (ktorú uvádza prijímateľ).

  • Hmotnosť odpadu skutočná v tonách (určí systém).

  • Dátum vzniku odpadu alebo nakladania s ním, dátum nákupu, predaja odpadu alebo jeho sprostredkovania, dátum prepravy odpadu, dátum spracovania odpadu.

  • Miesto uloženia odpadu​ na úrovni katastrálneho územia. Uvedie sa číselníková hodnota katastrálneho územia obce z ktorej pochádza odpad (tzv. identifikátor katastrálneho územia). Katastrálne územie zvyčajne predstavuje celú obec alebo časť obce.

  • Spôsob nakladania s odpadom: Prehodnotiť kódy pre: zhodnocovanie, zneškodňovanie a dočasné uloženie.

  • Identifikačné údaje Fyzickej osoby:
  • Meno a priezvisko, akademické tituly pred meno a za menom.

  • Typ a číslo dokladu totožnosti fyzickej osoby, občiansky preukaz, pas.

  • Adresa a kontaktné údaje: štát, identifikátor adresy (z registra adries SR), obec, ulica, popisné a súpisné číslo, poštové smerovacie číslo, telefónne číslo, e-mailová adresa.

  • Identifikačné údaje výrobku:
  • Kód činnosti: Prehodnotiť kódy: VAM - výrobok a materiál, POP - príprava na opätovné použitie, KOV - stav konca odpadu pre kovy, SKL - stav konca odpadu pre drvené sklo, MED - stav konca odpadu pre meď, KOM – kompost, OLJ - Oleje, STV - výrobok, ktorý je výstupom z činnosti zhodnocovania stavebného odpadu a odpadu z demolácii, INÉ – Iné

2.2 Elektronické dávky

Vykazovanie údajov sa vykonáva spôsobom zasielania elektronických súborov, nazývaných „elektronické dávky“. Klient posiela len také elektronické dávky, ktoré zodpovedajú sprostredkovávaným informáciám. Definujeme základné typy dávok:
 
  • elektronická dávka: Príjem odpaduPríjem odpadu v agregovanej forme zmenená vykazovanie údajov vzťahujúce k jednému dňu. Podávajú sa informácie o prijatom odpade, od koho prijal odpad, odkiaľ pochádza, množstvo odpadu, umiestnenie odpadu a spôsob umiestnenia odpadu. Údaje:
  • Identifikácia pôvodu odpadu - identifikácia odosielateľa,  činnosť odosielateľa (pôvodca, spracovateľ, sprostredkovateľ).

  • Pôvodné umiestnenie odpadu - identifikácia katastrálneho územia alebo katastrálnych území s pomerom rozloženia objemu.

  • Dátum odoslania odpadu - odosielateľom odpadu.

  • Informácie o odpade - Kód, názov, kategória, Y-kód odpadu, spôsob nakladania (uloženia, umiestnenia) odpadu.

  • Hmotnosť odpadu odosielateľa - uvádzaná hmotnosť odosielateľom odpadu.

  • Hmotnosť odpadu príjemcu - uvádzaná hmotnosť príjemcom odpadu.

  • Umiestnenie odpadu identifikácia katastrálneho územia, kde sa je uložený odpad .

  • Spôsob umiestnenia odpadu dočasné nakladanie s odpadom - sú povolené kódy pre dočasné umiestnenie odpadu: Z - zhromažďovanie, V - zber, U - dočasné uloženie, ZVS-dočasné uloženie výkopovej zeminy, PS-dočasné uloženie v prekládkovej stanici komunálneho odpadu

  • Dátum prijatia odpadu

 
  • elektronická dávka: Odoslanie odpadu. Dávka sa vykazuje iba v prípade odoslania odpadu do zahraničia, tzv. cezhraničná preprava odpadu.
  • Miesto odpadu identifikácia katastrálneho územia odkiaľ sa odpad odváža. 

  • Identifikácia prijímateľa odpadu v zahraničí štát, zahraničné IČO a adresa prijímateľa odpadu.

  • Informácie o odpade - Kód, názov, kategória, Y-kód odpadu, hmotnosť odoslaného odpadu. 

  • Určený spôsob nakladania s odpadom - požadovaný stav konca odpadu: R - zhodnotenie, D - zneškodnenie.

  • Dátum odoslania odpadu.

 
  • elektronická dávka: Transport odpadu. Transport predstavuje prepravu odpadu medzi dvomi subjektami alebo presun odpadu z jedného miesta na iné. Dávku vykazujú sprostredkovatelia, prípadne ostatné osoby u ktorých dochádza k interným presunom odpavu medzi vykazovanými miestami umiestenia odpadu.
  • Identifikácia odosielateľa odpadu identifikácia odosielateľa,  činnosť odosielateľa (pôvodca, spracovateľ).

  • Identifikácia prijímateľa odpadu - identifikácia prijímateľa.

  • Identifikácia sprostredkovateľa odpadu identifikácia sprostredkovateľa. 

  • Pôvodné umiestnenie odpadu identifikácia katastrálneho územia alebo katastrálnych území s pomerom rozloženia celého objemu.

  • Dátum odoslania odpadu. 

  • Odpad - Kód, názov, kategória, Y-kód odpadu, deklarovaná hmotnosť  odpadu odosielateľa a hmotnosť odpadu udaná prijímateľom odpadu, spôsob nakladania (uloženia, umiestnenia) odpadu.

  • Umiestnenie odpadu - identifikácia katastrálneho územia umiestneného odpadu. 

  • Dátum prijatia odpadu.

 
  • elektronická dávka: Spracovanie odpadu. Dávka obsahuje informácie o zhodnotení odpadu, zneškodnení odpadu alebo iný spôsob dosiahnutia stavu konca odpadu.
  • Umiestnenie odpadu - identifikácia katastrálneho územia umiestneného odpadu. 

  • Spracovaný odpad - Kód, názov, kategória a Y-kód odpadu, hmotnosť odpadu, spôsob spracovania - povolené sú len kódy pre stav konca odpadu: R - zhodnotenie, D - zneškodnenie, DO - odovzdanie do domácnosti.

  • Dátum spracovania odpadu.

  • elektronická dávka: Potvrdzovanie. Potvrdenie údajov k vykázaným odpadom. Odosielateľ odpadu potvrdzuje v správnosť svojich zásielok, ktoré vykázal prijímateľ odpadu. Potvrdenie je možné odoslať aj pred samotným výkazom od prijímateľa. Potvrdzovacia dávka obsahuje identifikácie zásielok a kontrolné súčty, potvrdzujúce zhodu v záznamoch. Potvrdzujú sa iba príslušné údajov za odosielateľa, nie za prijímateľa - potvrduje sa napríklad dekladovaná hmotnosť odpadu za odosielateľa, nie uznaná hmotnosť prijímateľom odpadu, potvrdzuje miesto z ktorého odpad pochádza, ale nepotvrduje miesto kam si ho prijímateľ ukladá. Budú implementované rôzne úrovne potvrdení – potvrdenie na úrovni obdobia, na úrovni dňa, na úrovni položiek a neidentifikované zásielky.
  • Identifikátor zásielky

  • Potvrdzovací kód


Okrem týchto elektronických dávok pribudnú ďalšie zabezpečujúce získanie ďalších doplňujúcich informácií mimo pravidelných mesačných hlásení:
 
  • elektronická dávka: Počiatočné stavy. Informácie o počiatočných stavoch odpadov (stav na začiatku roka).
    • Rok - stav v roku.

    • Kód odpadu podľa katalógu odpadov.

    • Miesto uloženia - kód katastrálneho územia, na ktorom je fyzicky umiestnený odpad.

    • Hmotnosť odpadu na začiatku roka - hmotnosť odpadu v tonách.

  • elektronická dávka: Koncové stavy. Informácie o koncových stavoch odpadov (stav na konci roka).
    • Rok - stav v roku.

    • Kód odpadu podľa katalógu odpadov.

    • Miesto uloženia - kód katastrálneho územia, na ktorom je fyzicky umiestnený odpad.

    • Hmotnosť odpadu na konci roka - hmotnosť odpadu v tonách.

  • elektronická dávka: Zoznam prevádzok. Zoznam prevádzok danej organizácie. Obsahuje údaje:
    • Identifikátor adresy - identifikačný kód adresy z registra adries.

    • Názov prevádzky - názov prevádzky, ak prevádza má názov.

    • Kontaktné údaje - celá adresa, zoznam kontaktných osôb, emailové adresy a web stránky.

Elektronické dávky s údajmi o odpadoch sa zasielajú jeden krát mesačne so sumarizovanými množstvami odpadov za jeden deň. Údaje sú agregované na skupinu: IČO organizácie + Prevádzka + Umiestnenie odpadu + Dátum. Táto úroveň agregácie je použitá pre všetky elektronické dávky s informáciami o pohybe odpadu a jeho spracovaní. Spracovanie elektronických dávok sa riadi pravidlami s časovým a vecným harmonogramom. Časový harmonogram hovorí o tom, kedy sa dávky za určené obdobie vykazujú, kedy sa potvrdujú údaje a opravné údaje, kedy prebehne závierka a kedy prebieha spracovanie vyzbieraných informácií informačným systémom. Vecný harmonogram definuje postupnosť a závislosť aktivít v celom procese od zberu informácií až spracovanie a vyhodnotenie.

Po prijatí elektronickej dávky, systém najprv vyhodnotí správnosť dávky (vykoná syntaktické kontroly) a skontroluje jej oprávnenosť (či zaslaná dávka zodpovedá pravidlám prijatia, či bola zaslaná v povolenom termíne, skontroluje sa na základné registre a číselníky, skontroluje povolenia podávať daný typ dávky daným subjektom). Elektronická dávka musí byť vyhodnotená jednoznačným stavom dávky a protokolom potvrdzujúcim jej prijatie alebo odmietnutie spolu s informáciami o dôvodoch odmietnutia a zoznamom prípadných chýb, ak je možné takéto chyby identifikovať.
 
Časový a vecný harmonogram ráta s mesačnými výkazmi, pričom každé mesačné vykazovacie obdobie prechádza trojmesačným cyklom: prvný mesiac sa vykonáva zber informácií, druhý mesiac potvrdzovanie informácií a generovanie protokolov a tretí mesiac je určný na opravné dávky. Po tomto cykle budú údaje uzavreté a informačný systém ich spracuje do štruktúr pre konečné použitie a zverejnenie: prebehnú algoritmy vymodelovania toku odpadov, spracujú sa údaje pre reporting a údaje určené tretím stranám. Kompletné údaje za predošlý rok budú dostupné po dokončení posledného cyklu v apríli nasledovného roka (po dobehnutí posledného cyklu predošlého roka za decembrové dáta). Tento termín je vyhovujúci z hľadiska reportingu a dostupnosti údajov o odpadoch za predchádzajúci rok.

3. Tok odpadov

Uvádzame zjednodušený model toku odpadov v grafickej podobe a príklad reportingového výstupu v textovom tvare. Tento model je možné ilustrovať na vzorovom príklade, v ktorom vystupujú traja pôvodcovia odpadu "A", "B" a "C". Títo odovzdávajú vzniknutý odpad s kódom odpadu 13 02 04 prijímateľovi odpadu "D", ktorý ho ďalej posúva spracovateľom odpadu "E", "F" a "G". Každý odpad sa ukladá na úložisko do tzv. zásobníka odpadu. Prijímateľ odpadu zo svojho zásobníka postupne odváža odpady nákladnými autami rôznym spracovateľom odpadu v rôznych termínoch. Spracovatelia odpadu potom odpady spracovávajú v rôznych množstevných dávkach a v rôznych termínoch. Odpad sa vkladá do zásobníka z jednej strany a odoberá sa z druhej strany. Tento princíp ukladania a odoberania odpadu sa uplatňuje v celom procese manipulácie s odpadom: 

Príklad textového výstupu. Je tu zapísaný pohyb odpadu, jeho rozdelenie na menšie časti a následne nové cesty týchto rozdelených častí až po konečné spracovanie odpadu. Zároveň sú tu uvedené štatistické údaje ohľadom spôsobu spracovania odpadu, stredné dĺžky života odpadu v rôznej detailnosti od najpodrobnejšej na úrovni zasielky, cez pôvodcov odpadov až po celkový ročný sumár. Sú tu tiež uvedené údaje o umiestneniach odpadu v celom procese narábania s odpadom, o vykonávaných aktivitách, o konečnom stave odpadu a stavoch k určenému dátumu.